Biomimicry en Lean-management

Lean-management en Biomimicry

Biomimicry lean-management

Mieren verzamelen voedsel op een efficiënte manier

In de management theorie definiëren we lean management als een manier van werken waarbij alles en iedereen in de organisatie zich richt op het creëren van waarde in alle processen en het elimineren van verspillingen. Door de klant centraal te stellen wordt de maximale toegevoegde waarde voor de klant gecreëerd tegen minimale inspanning. Dit principe hebben we veelal in rekenmodellen proberen vast te leggen (leansixsigma etc.).

Mieren voedsel route

Het blijkt echter kijkend naar zwermen in de natuur dat deze rekenmodellen niet altijd de juiste uitkomst bieden. Zo heeft Southwest Airlines zijn vrachtlogistiek aangepast op basis van de werkwijze van het fourageren door mieren: De vracht werd zo snel mogelijk geladen in een vliegtuig dat uiteindelijk ook de plaats van bestemming aandoet (per definitie niet de meest directe vlucht). Hierdoor werden de overslag kosten met 80% verminderd, werd 20% minder werkdruk gemeten en zijn de opslagkosten dramatisch verlaagd. Ook order-pick processen in magazijnen kunnen door deze manier van werken veel efficiënter worden ingericht dan op de traditionele manier waarbij per order de berekende snelste manier wordt gehanteerd.

In de natuur is energiebesparing een basiselement, alle levende populaties werken onder andere omstandigheden op de meest efficiënte manier. Kijkend en lerend van de natuur kunnen we nog vele slagen maken om onze organisatiekosten te verlagen.

Voor meer informatie lees ook : ant foraging behavior


Wilt u meer weten over projectmanagementvraagstukken en hoe Biomimicry u daarbij kan helpen? Neem met ons vrijblijvend contact via
info@c2m-management.nl
of bel 06-11 792 892.

“Absorb the lessons found in nature.”
Janine M. Benyus

Reacties zijn uitgeschakeld.